Ograniczamy cukier w diecie

Zdrowa dieta

Nadmiar cukrów w diecie szkodzi i może prowadzić do rozwoju poważnych chorób, m.in. otyłości, cukrzycy i chorób metabolicznych. Niestety słodycze towarzyszą nam od najmłodszych lat i wielu z nas w dorosłym życiu nie potrafi z nich zrezygnować ani ich ograniczyć. Warto jednak wziąć się w garść i spróbować ograniczyć cukier w diecie.

Wiele osób zamienia cukier na słodziki. Nie jest to jednak najlepszy pomysł, ponieważ nie działają one dobrze na nasze zdrowie, a ponadto nie zapobiegają cukrzycy, ale… mogą sprzyjać jej rozwojowi! Jeżeli chcemy zastąpić cukier innym produktem, to najlepiej wybierać zdrowe rozwiązania, np. ksylitol.

Ograniczamy cukier w diecie

Warto jest przeanalizować, kiedy najczęściej sięgamy po słodkości. Może się okazać że podjadasz batoniki lub ciastka podczas oglądania ulubionego serialu. Aby ograniczyć ponowne sięganie po słodycze następnym razem postaw przed sobą na stoliku bardziej zdrowe przekąski, np. jabłka lub marchewkę pokrojoną w paski.

Częściej korzystaj z owoców i niesłodzonych soków owocowych podczas posiłków i jako przekąski. Owoce zawierają co prawda naturalne cukry, ale oprócz tego ważne dla zdrowia witaminy i minerały. Na deser jedz świeże, sezonowe owoce.

Do słodzenia płatków śniadaniowych i pieczonych ciast używaj owoców suszonych. Zamiast dżemu nałóż na kanapkę pokrojonego banana lub brzoskwinię. Aby ograniczyć cukier w napojach sporządzaj domowe napoje gazowane, mieszając niesłodzony sok owocowy z gazowaną wodą mineralną.

Kolejnym sposobem na ograniczenie cukru jest usunięcie ze stołu cukiernicy, a jeśli dodajesz cukier do herbaty, ograniczaj go stopniowo, aż nie będziesz go w ogóle potrzebować. Jeśli wykażesz odrobinę wytrwałości, kubki smakowe dość szybko przyzwyczają się do smaku herbaty i innych napojów bez cukru i wcale nie będziesz tęsknić za cukrem.

Ważne jest aby zwracać uwagę na skład kupowanych produktów. Czytaj etykiety na opakowaniach, by przekonać się, jakiego rodzaju cukry i w jakich ilościach zostały dodane do produktów. Wiele różnych cukrów dodaje się do żywności, aby była słodka i chrupiąca. A w butelce wody smakowej potrafi się znaleźć nawet 20 łyżeczek cukru! Aby wiedzieć na co zwrócić uwagę szukaj słów kończących się na „oza” lub „ol”, takich jak dekstroza, fruktoza, maltoza, sacharoza, glukoza, laktoza, mannitol czy sorbitol. Wszystkie te nazwy oznaczają jakieś formy cukru, dlatego tak ważna jest twoja świadomość, że cukier nie kryje się tylko pod nazwą „cukier”.

Stosując powyższe wskazówki łatwiej będzie skończyć z cukrem raz na zawsze!