Ogranicz sól – na zdrowie!

Nadmiar soli

Od dawna dietetycy i lekarze ostrzegają przed nadmiernym spożywaniem soli. Sód zawarty w soli jest oczywiście składnikiem niezbędnym dla organizmu człowieka, lecz spożywany w nadmiarze może się przyczyniać do wystąpienia wielu zaburzeń, przede wszystkim nadciśnienia tętniczego. Należy zatem potraktować temat „przesalania” dość poważnie i zapoznać się z kilkoma sposobami na ograniczenie soli w diecie.

Ogranicz sól – na zdrowie!

Ograniczyć należy nie tylko dosalanie produktów, ale także produkty szczególnie w sól obfitujące, mocno przetworzone: konserwy mięsne, koncentraty zup i sosów, dania gotowe, frytki i przekąski takie jak chipsy, paluszki i solone orzeszki. Zgodnie z zaleceniami WHO spożycie soli nie powinno przekraczać 5 g dziennie, czyli jednej płaskiej łyżeczki. Oczywiście nie mamy żadnego wpływu na to, ile soli znajduje się w produktach przemysłowych dostępnych na rynku, ale można wybierać te o mniejszej zawartości, a już na pewno można decydować, ile soli użyjemy w ciągu dnia w samodzielnie przygotowywanych potrawach.

W jaki sposób ograniczyć sól w codziennej diecie, by przez długi czas cieszyć się dobrym zdrowiem? Oto kilka sposobów:

usuń solniczkę ze stołu i staraj się nie dosalać produktów żywnościowych – przyzwyczajenie się do mniej słonego smaku to tylko kwestia czasu, zamiast soli użyj innych przypraw, np. ziół świeżych albo suszonych.

nie używaj gotowych przypraw – ograniczyć powinieneś także mieszanki przyprawowe typu  Vegeta, ponieważ zawierają bardzo dużo soli. Lepszym sposobem będzie ususzenie ulubionych ziół i warzyw, a następnie zmiksowanie ich blenderem na drobno – otrzymamy zdrową i pyszną przyprawę bez grama soli, a do tego będziesz znać dokładny skład, ponieważ sam ją przyrządzisz

wybieraj produkty świeże, nieprzetworzone – produkty przetworzone często zawierają duże ilości soli i konserwantów. Sól może być dodawana do wędlin, chipsów, paluszków, a nawet ciastek, o czym wielu z nas nawet by nie pomyślało. Ponadto do produktów przetworzonych zazwyczaj dodaje się wzmacniacze smaku, takie jak glutaminian sodu, który może bardzo negatywnie wpływać na nasz organizm.

Zdrowszy zamiennik

Jeśli nie jesteś w stanie zrezygnować z soli, używaj soli sodowo-potasowej, zawierającej mniej sodu. Pamiętaj, aby kupując produkty żywnościowe, dokładnie czytać etykiety i wybierać produkty z małą ilością soli. Jeżeli będziesz na bieżąco kontrolować zawartość soli w kupionych produktach, na pewno nie dopuścisz do jej nadmiaru w twojej diecie i zapobiegniesz problemom zdrowotnym w przyszłości.