Ogórki małosolne – samo zdrowie!

Zdrowie w słoiku

Sezon na przetwory z ogórków w pełni. Zarówno kiszone jak i małosolne są łatwe w przygotowaniu, smaczne i przede wszystkim zdrowe. Zacznijmy od wyjaśnienia na czym polega różnica między kiszonymi, a małosolnymi ogórkami.

Różnica między nimi dotyczy głównie czasu fermentacji. Ogórki małosolne są gotowe w znacznie krótszym czasie niż ogórki kiszone. Oczywiście przez to są też łagodniejsze w smaku i nie mają aż tak charakterystycznego zapachu. Co ciekawe, ogórki małosolne mają nieco mylną nazwę. W rzeczywistości wcale nie zawierają one tak mało soli, jak można by się spodziewać – sól jest niezbędna do przeprowadzenia procesu fermentacji. Z tego względu nie powinniśmy też przesadzać z nadmiernym spożyciem ogórków małosolnych – nie można oczywiście odmówić im zdrowotności, jednak nie można zapominać o zawartości soli i nie spożywać ich zbyt wiele na raz.

Skupimy się właśnie na ogórkach małosolnych oraz ich zdrowotnych właściwościach.

  1. W ogórkach małosolnych znajdziesz przede wszystkim sporo witaminy C, o której wysoki poziom warto dbać nie tylko zimą. Witamina C jest silnym antyoksydantem, który chroni przed działaniem wolnych rodników, powstających w skórze na skutek działania promieni UVA. Ważnym elementem ochrony przeciwsłonecznej są oczywiście filtry, ale nie wolno zapominać o ochronie „od wewnątrz”.
  2.  Proces fermentacji sprawia, że w ogórkach małosolnych wzrasta też ilość witamin z grupy B. Dzięki temu spożywanie tych warzyw wpływa pozytywnie m.in. na stan naszej skóry, na układ sercowo-naczyniowy, układ hormonalny oraz immunologiczny.
  3. Ogórki małosolne zawierają mniej kwasu mlekowego niż kiszone, ale również można go w nich znaleźć. Dzięki temu pozytywnie oddziałują na mikroflorę jelitową i są zalecane np. tym osobom, które chorują na różnego rodzaju schorzenia autoimmunologiczne. Badania coraz częściej wykazują zależności między problemami z jelitami a powstawaniem chorób autoimmunologicznych – jedząc produkty bogate w kwas mlekowy wspierasz zdrowie swoich jelit.
  4. Dużą zaletą ogórków małosolnych jest też to, że w przeciwieństwie do ogórków świeżych, można łączyć je z pomidorami. Jedzenie świeżego ogórka i pomidora jednocześnie sprawia, że witamina C utlenia się, pod wpływem enzymu askorbinazy. Proces ten nie zachodzi w przypadku produktów przekiszonych.

Warto skorzystać z sezonu na ogórki i przygotować je chociażby zaraz. Jest to bardzo proste i na pewno każdy sobie poradzi, nawet jeżeli nie ma doświadczenia w kuchni.