Zmiana starych nawyków żywieniowych

Zmiana starych nawyków żywieniowych

Zmiana naszego stylu odżywiania jest jedną z najważniejszych zmian niezbędnych do osiągnięcia sukcesu stosując różne programy odchudzające. Dla wielu ludzi zmiana starych nawyków żywieniowych jest jedną z najtrudniejszych rzeczy (potwierdzić to mogą osoby, które stosowały diety odchudzające).

Jeżeli próbowałeś (próbowałaś) zmienić swoje nawyki żywieniowe (w kierunku zdrowego odżywiania) bez powodzenia, lub masz zamiar je dopiero zmienić, to wskazówki zawarte w tym artykule pomogą ci w odniesieniu sukcesu.

Pierwszy krok

Jednym z powodów, dla których ludzie nie potrafią wystarczająco długo trzymać się diety odchudzającej jest źle podjęty „pierwszy krok”.

Zasadniczo istnieją dwa sposoby na to, aby zmienić swoje nawyki żywieniowe tak by można było szybciej i łatwiej schudnąć.

1. Zmień to, co jesz.
2. Zmień ilość i wielkość spożywanych posiłków.

Najlepiej było by zmienić te dwie rzeczy w celu przyśpieszenia procesu odchudzania. Jednak nie jest dobrze zmieniać te rzeczy na raz (wiele osób popełnia błąd próbując zmienić je w tym samym czasie, lub zmieniają tylko jedną, zazwyczaj tą mniej skuteczną).

Większość osób biorąc pod uwagę powyższe dwie opcje wybiera pierwszą, kiedy to opcja numer dwa jest lepszym rozwiązaniem, pomocnym w odchudzaniu.

Dlaczego? Powód jest całkiem prosty.

Dla większości z nas o wiele łatwiej jest przejść od jedzenia 3 do 2 kawałków smażonego kurczaka na obiad, niż przejść od 3 kawałków smażonego kurczaka do sałatki warzywnej.

Oczywiście jedzenie sałatki pomoże nam stracić na wadze więcej niż rezygnacja tylko z jednego smażonego kurczaka, ale utrata wagi ciała jest procesem długotrwałym i zamiana obiadu do 2 kawałków kurczaka w długim okresie czasu jest o wiele lepsza niż sałatka warzywna zjadana przez jeden tydzień, a później powrót do 3 kawałków kurczaka przez resztę życia.

Pamiętaj, że staramy się wprowadzić stałe zmiany w stylu naszego życia. Większość z nas nie będzie trzymać się tych zmian, jeżeli będą one zbyt radykalne w porównaniu z tym, co aktualnie robimy.

Redukcja pożywienia - porady

Oto kilka wskazówek, które pomogą zmniejszyć ilość spożywanego jedzenia:

- Wykonywanie drobnych, stałych zmian jest lepsze niż radykalne zmiany, z którymi będzie ciężko żyć.
- Nie martw się o sięgnięcie do starych nawyków i zachowań na dzień lub dwa, tylko długi okres się liczy.
- Używaj mniejszych talerzy niż zwykle do spożywania posiłków.
- Gdy w restauracji kupisz wielki posiłek to możesz się nim podzielić z partnerem lub przyjacielem.
- Jedz małe ilości pokarmu, co kilka godzin. Pomoże ci to uniknąć poczucia głody przez cały dzień.
- Pij dużo wody przez cały dzień – większość ludzi myli pragnienie z uczuciem głodu.
- Jedz powoli, skoncentruj się na posiłku, nie oglądaj telewizji, gdy jesz.
- Stopniowo zmniejszaj wielkości spożywanych porcji w czasie, aż do osiągnięcia idealnego rozmiaru.
- Podczas jedzenia na wynos nie kupuj dużych porcji.
- Pamiętaj, że aby przyzwyczaić się do takich zmian potrzeba więcej czasu (być może nawet do 3 miesięcy), po dłuższym czasie te wszystkie zmiany stają się rutyną dnia codziennego.
- Bądź ostatnią osobą przy stole w trakcie podawania posiłków.
- Odłóż widelec na talerz w czasie przeżuwania jedzenia.
- Żuj, nie połykaj spożywanego pokarmu.
- Zrób krótka przerwę w połowie posiłku.
- Nie jedz w trakcie gotowania – to zwiększa całkowity rozmiar porcji i często uchodzi uwadze.
- Jedz zupę, lub sałatkę z niskokalorycznym sosem przed rozpoczęciem głównego posiłku.
- Jak tylko zaczniesz odczuwać pełność przestań jeść.
- Spróbuj zmniejszyć stres w swoim życiu i inne rzeczy, które są przyczyną „jedzenia z emocji”.

Etap drugi

Wprowadziłaś te wszystkie zmiany do swojego stylu życia, zmniejszyłaś ilość spożywanych pokarmów, zaczynasz powoli (ale skutecznie) chudnąć.

Teraz jest najlepszy czas na to, aby stać się bardziej aktywnym dla poprawy ogólnego stanu zdrowia, zwiększenia poziomu energii i oczywiście przyśpieszenia procesu odchudzania.

Powinniśmy również pomyśleć o wprowadzeniu dodatkowych zmian w naszym jadłospisie. Zamiast jeść cały kawałek pieczonego kurczaka na obiad możemy zjeść kurczaka bez skóry, z grilla lub gotowanego.

Możemy również zastąpić ziemniaki, które były dodatkiem do naszego kurczaka kolbą kukurydzy lub gotowanymi warzywami na parze. Takie małe pozytywne zmiany są bardzo pomocne w odchudzaniu.

Zmiana tego, co jemy jest zawsze bardziej trudniejsza niż powolna, ale stopniowa zmiana ilości spożywanego pokarmu. Istnieje kilka rzeczy, które mogą być pomocne w czasie zmiany naszego jadłospisu.

Zdrowa dieta – porady

Kilka rzeczy, które warto brać pod uwagę w czasie zmiany i ulepszania diety:

- Zdrowa dieta jest zbilansowaną dietą zawierającą wiele składników pokarmowych – okazjonalne posiłki typu „fast-food” są dopuszczalne.
- Planowanie z wyprzedzeniem – przygotowanie posiłków na „szybko” często może prowadzić do złych wyborów, dlatego jest zawsze lepiej planować z wyprzedzeniem.
- Zacznij od zmiany śniadania. Śniadanie jest bardzo ważnym posiłkiem, zmiana tego, co jemy na śniadanie jest dużym krokiem w procesie ulepszania naszej diety. Pełnoziarniste, bogate w błonnik zboża z mlekiem (lub jogurtem) o niskiej zawartości tłuszczu to doskonały wybór.
- Czytać i zrozumieć „składniki odżywcze” na etykietach opakowanej żywności.
- Porównuj podobne do siebie produkty spożywcze i wybierz te z najniższą liczbą kalorii, cukru, soli, lub tłuszczu.
- Bądź śmiała, próbuj nowe potrawy, kiedy tylko możesz.
- Pamiętaj, że metody gotowania, które stosujesz mogą zmniejszyć lub zwiększyć ilość kalorii zawartych w żywności.
- Nowy magazyn lub książka kucharska o zdrowej żywności może podsunąć nowe pomysły.
- Wymieniaj zdrowe przepisy kulinarne z przyjaciółmi.
- Spróbuj nowych restauracji.
- Zastąp napoje wysokokaloryczne wodą.
- Zapisz się na kurs zdrowego gotowania.
- Usuń słodkie „pokusy” z domu.
- Jedz po to, aby żyć, a nie żyj po to, aby jeść.
- Przed wyjściem do sklepu zrób listę zakupów i nigdy nie chodź do sklepu głodny.
- Uważaj na wydarzenia kulturalne i towarzyskie – nie pozwól się zaskoczyć.
- Poczuj się dumny za każdym razem, kiedy odmówisz spożywania nie zdrowej żywności.

Ogólne wytyczne dla modyfikacji zachowania

W uzupełnieniu do powyższych wskazówek, wypróbuj niektóre z tych ogólnych wytycznych:

- Bądź gotowy na zmiany.
- Opracuj plan.
- Zaplanuj cele, śledź swoje postępy, nagradzaj się za każdym razem, kiedy osiągniesz sukces, aby nie stracić motywacji.
- Zwolnij intensywny tryb życia.
- Zrozum swoje osobiste bariery, dzięki temu unikniesz wymówek.
- Zachowaj pozytywne nastawienie.
- Korzystaj z pomocy wykwalifikowanych specjalistów (np. dietetyka, lekarza, osobistego trenera, psychologa).

Powodzenia i pamiętaj, że prawie zawsze można osiągnąć bardzo wiele, wszystko zależy od zaangażowania i pozytywnego nastawienia.

reklama

Suplementy

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl