Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3

Kwasy tłuszczowe omega-3 są to źródło zdrowia, a liczne badania dowodzą, że mają one pozytywny wpływ na schorzenia układu krwionośnego, serca oraz reumatyzm. Zawarte są w rybach, dlatego tak ważne jest ich spożywanie do najmniej raz w tygodniu.

Tłuszcze podzielić można na 3 grupy:

  • nasycone kwasy tłuszczowe,
  • proste, nienasycone kwasy tłuszczowe,
  • wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe.

Nasycone kwasy tłuszczowe skupione są przede wszystkim w produktach zwierzęcych, takich jak: masło, smalec, kiełbasa, mięso. Ich spożywanie nie powinno być zbyt duże.
Proste nienasycone kwasy tłuszczowe znajdują się głównie w olejach roślinnych, między innymi oliwie z oliwek, oleju rzepakowym, natomiast wielokrotnie nienasycone kwasy tłuszczowe podzielić można na kwasy omega-3 i kwasy omega-6.
Kwasy omega-3 znajdują się w dużych ilościach w morskich rybach.

Różnica pomiędzy kwasem omega-3 i kwasem omega-6 tkwi w ich budowie. Obydwa kwasy składają się z wiązań atomów węgla. Jako że obydwa kwasy należą do kwasów wielokrotnie nienasyconych, połączenia węgla w wielu miejscach są podwójne. „Omega” to określenie ostatniego atomu węgla na końcu poszczególnego łańcucha. Licząc wszystkie atomy węgla od ostatniego do pierwszego, gdzie występuje podwójne łączenie, można stwierdzić o jaki rodzaj kwasu chodzi. Jeśli pierwsze podwójne połączenie atomów występuje na pozycji trzeciej, mamy do czynienia z kwasami omega-3, jeśli na szóstej – z kwasami omega-6.
Pomimo być może małej różnicy, kwasy mają zupełne inne właściwości i oddziaływanie na organizm człowieka.

Kwasy tłuszczowe omega-3 mają korzystny wpływ na zdrowie i walkę z różnymi chorobami. Korzystnie wpływają na pracę serca oraz mózgu, gdyż poprawiają krążenie krwi i dostarczając tlen do mózgu. Kwasy omega-3 stopują także rozwój reumatyzmu i różnego rodzaju zapalenia.

By organizm funkcjonował prawidłowo ważna jest odpowiednia proporcja w przyjmowaniu kwasów tłuszczowych. Stosunek ten powinien wynosić 5:1 (omega-6: omega-3).

Kwasy omega-3 znaleźć można przede wszystkim w rybach morskich: łososiach, śledziach, makreli oraz tuńczyku, natomiast kwasy omega-6 w tłuszczach roślinnych oraz mięsie. O ile kwasów omega-6 nie brakuje w naszych pokarmach, o tyle przyjmowanie kwasów omega-3 jest wciąż niewystarczające, gdyż spożywamy zbyt mało morskich ryb. Każdego tygodnia powinniśmy zjeść dwa posiłki z rybą w roli głównej.

reklama

Suplementy

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl