Dieta wegetariańska i zdrowe odżywianie

Dieta wegetariańska i zdrowe odżywianie

Dieta wegetariańska i zdrowe odżywianie - wegetarianizm.

Wegetarianin to ktoś, kto unika spożywania wszelkiego rodzaju mięs i posiłków mięsnych: hamburgery, hot dogi, kurczaki, wołowina, wieprzowina, a nawet ryby.

Wegetariański sposób odżywiania może być bardzo zdrowym rodzajem diety. Jednak i tutaj obowiązują pewne zasady – trzeba zachować równowagę, różnorodność i umiarkowanie.

Wegetarianie są często klasyfikowani według rodzajów spożywanego jedzenia. „Lacto-ovo” wegetarianie będą unikać zwierzęcego mięsa, będą natomiast spożywać jaja i produkty mleczne. „Wegan” natomiast będzie unikał wszelkiej żywności, która jest zwierzęcego pochodzenia.

Wegetarianie nie jedzą mięsa, dlatego często zastanawiają się czy dostarczają organizmowi wystarczające ilości białka. Wiele osób nie ma pojęcia o tym, że przeciętny człowiek zjada więcej białka niż potrzebuje organizm. Dla „Lacto-ovo” wegetarian przetwory mleczne są doskonałym źródłem białka. Weganie z drugiej strony czerpią białko z orzechów, nasion i produktów sojowych.

Istnieje bardzo wiele rodzajów ziaren bogatych w białko: zielona lub czerwona soczewica, orzeszki ziemne, groch, fasola, soja i wiele innych. Niektóre z nich są bardzo smacznym dodatkiem do potraw, na przykład fasola w chili, grillowana kukurydza w meksykańskiej kuchni, czerwona fasola i ryż. Niektóre ziarna same w sobie są bardzo smaczne, natomiast inne możemy kupić w różnych smakach w celu zróżnicowania posiłków. Orzechy są bogate w białko, chociaż dostarczają dużo więcej tłuszczu niż ziarna, co oznacza, że należy spożywać je z umiarem. Gotowana fasola(jedna filiżanka) zawiera taką samą ilość białka jak 60 gram mięsa.

Weganie, którzy unikają spożywania wszelkiego rodzaju pożywienia pochodzenia zwierzęcego, powinni zwrócić szczególną uwagę na dostarczanie odpowiedniej ilości witaminy B12, wapnia i witaminy D. W przeciętnej diecie głównym źródłem witaminy B12 jest mięso, dlatego też Weganie powinni regularnie stosować suplementy witaminowe zawierające witaminę B12, lub spożywać produkty sojowe i mleczne.
Jeśli chodzi o wapno, to Weganie mogą stosować produkty wzbogacone w wapń na przykład mleko sojowe, czy sok pomarańczowy. Fasola i warzywa liściaste również zwierają wapń.

Większość diet wegetariańskich opiera się na prostych grupach żywności, dlatego też kontrolowanie ilości spożywanych witamin i wapnia jest bardzo ważne dla zdrowego funkcjonowania organizmu. Zdrowa i odpowiednio dobrana dieta pomoże zachować dobre zdrowie i samopoczucie na długie lata.

reklama

Suplementy

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl