Dieta dr Ornisha

Dieta dr Ornisha

Jak większość diet, tak i ta jest stosunkowo drastyczna, ale ma wiele zalet. Jest ona doskonałą propozycją dla osób, które nie przepadają za mięsem, liczeniem kalorii oraz nie lubią się głodzić.

Nazwa diety pochodzi od nazwiska znanego w USA kardiologa, dra Dean`a Ornisha, który zyskał rozgłos tym, iż właśnie odpowiednio dobraną dietą wyleczył grupę osób chorych na miażdżycę bez konieczności przeprowadzania operacji i stosowania kuracji farmakologicznej.
Metoda, którą opracował dr Ornish pochodzi z lat 70., a w ciągu kolejnych lat była ona stale udoskonalana.
W konsekwencji dieta dra Onrisha powoduje spadek wagi, zapobiegając jednocześnie wystąpienia chorób układu krążenia. Swoje spostrzeżenia na temat metod żywienia kardiolog ten spisał w książce pt. "Eat more, weigh less", co w tłumaczeniu na język polski oznacza: „jedz więcej, waż mniej”. Czy jest zatem osoba na diecie, której wyżej wymienione hasło się nie spodoba? W Stanach Zjednoczonych dieta ta zdobyła już szeroką rzeszę zwolenników, stanowiąc jedną z najbardziej popularnych metod odchudzania.

Podstawą do stworzenia tej diety było przekonanie, że metabolizm człowieka został ukształtowany wiele tysięcy lat temu, a więc wówczas, gdy człowiek nie miał zbyt dużej ilości produktów do spożycia. Taka sytuacja zmuszała go do gromadzenia kalorii, które zamieniane były w tłuszcz. Obecnie nie musimy tworzyć zapasów, bowiem pokarm mamy na wyciągnięcie ręki a organizm ma świadomość sytuacji, w której się znajduje. To sprawia, że diety o niskim poziomie kalorii nie są zbyt skuteczne, bowiem kiedy zmniejszeniu ulega ilość kalorii, nasz metabolizm również zwalnia. Dla tych, których więc usatysfakcjonuje zgubienie 5 kg w ciągu miesiąca, dieta dr Ornisha jest jak najbardziej polecana.

Dieta dr Ornisha jest znakomitą propozycją dla wegetarian, bowiem bazuje ona na produktach pochodzenia roślinnego. Dużo w niej błonnika i złożonych węglowodanów oraz produktów niskotłuszczowych.
Dzienna porcja pokarmów rozłożona jest na 10% tłuszczy, 15% białka, 75% węglowodanów.
Zasada stosowana podczas diety dr Ornisha jest następująca: podczas tej diety nie liczymy kalorii, jemy tak dużo, by głód został zaspokojony. Ważne jest jednak, by jeść produkty, które są dozwolone. Dzięki temu, iż dieta ta jest bogata w błonnik, uczucie sytości występuje dość szybko, przez co ilość spożywanych produktów nie jest zbyt duża. Twórca diety zaleca łączenie jej ze spokojnym wysiłkiem fizycznych, np. z jogą, medytacją, a więc łagodną formą ćwiczeń.

Przeciwnicy tej diety mówią, że stosowanie jej przez dłuższy czas nie jest niemożliwe, głównie ze względu na brak w niej wartościowych witamin i minerałów. Mało w niej bowiem kwasów omega-3 oraz przyjaznych organizmowi tłuszczy.
Ze względu jednak na fakt, iż dietę tę można przeprowadzać raz na jakiś czas, warto dowiedzieć się, na jakich produktach dieta ta bazuje.

Produkty spożywcze, które dopuszcza dieta dr Ornisha można podzielić na dwie kategorie: te, które można jeść do syta i te, które można jeść, ale z umiarem. Trzecia kategoria produktów to produkty kategorycznie zabronione.

Produkty, które można jeść do syta:
owoce,
warzywa,
rośliny strączkowe,
zboża.

Produkty, które można jeść z umiarem:
białka jajek,
nabiał niskotłuszczowy,
produkty dietetyczne i beztłuszczowe.

Produkty, od których powinniśmy stronić:
orzechy, ziarna,
mięso, łącznie z rybami i drobiem,
nabiał wysokotłuszczowy,
cukier, słodycze, miód,
alkohol,
awokado (jeden owoc zawiera aż 400 kcal),
oliwki.

reklama

Suplementy

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl