Dieta śródziemnomorska

Dieta śródziemnomorska

Czym dokładnie jest dieta śródziemnomorska?

Dieta śródziemnomorska nie jest planem czy programem dietetycznym. A, raczej zbiorem pewnych nawyków żywieniowych, które są tradycyjnie stosowane przez ludzi zamieszkałych w regionie morza Śródziemnego. Dieta śródziemnomorska wzbudza zainteresowanie ze względu na tradycyjnie rzadsze występowanie chorób (np. chorób serca i nowotworów) w regionie.

Dieta śródziemnomorska – w skrócie

Zależna od pokarmów roślinnych

Niska zawartość tłuszczów nasyconych – bogata w tłuszcze jednonienasycone

Niskie spożycie przetworów mlecznych – w porównaniu do przeciętnego

Ograniczona konsumpcja ryb, drobiu i czerwonego mięsaŚrednie spożycie wina do posiłków

Na czym polega dieta śródziemnomorska?

Oto podstawowe elementy diety śródziemnomorskiej:

Nacisk na żywności pochodzenia roślinnego, w tym owoce i warzywa, ziemniaki, chleb i zbóża, fasolę, orzechy i nasiona.

Nacisk na spożywanie minimalnie przetworzonej, a tam gdzie to możliwe, świeżej i sezonowej i lokalnie uprawianej żywności.

Oliwa z oliwek jako główny tłuszcz. Prawie bez masła, margaryny i innych tłuszczów. Nie używa się tłuszczy tran lub uwodornionych tłuszczy.Udział tłuszczu to 25-35 procent kalorii – tłuszcze nasycone to nie więcej niż 8 procent kalorii.

Dzienne spożycie niskiej lub umiarkowanej ilości serów i jogurtu. Często od kóz i owiec – nawet wielbłądów.Regularne spożywanie niewielkich ilości ryb i drobiu.

Świeże owoce jako typowy deser.

Bardzo małe ilości czerwonego mięsa, jedzone od czasu do czasu.

Umiarkowane spożycie wina z posiłkami; jedna lub dwie szklanki dziennie dla mężczyzn i jedna szklanka dziennie dla kobiet.

Dieta śródziemnomorska – Inne ważne elementy

Do powyższych wytycznych dotyczących żywności, należy dodać trzy bardzo ważne elementy nieżywnościowe.

(1) Nasłonecznienie. (2) Regularne ćwiczenia fizyczne. (3) Redukcja stresu.

W jakim stopniu te elementy nieżywnościowe przyczynają się do aspektu zdrowotnego diety śródziemnomorskiej, pozostaje nieznane.

Dieta śródziemnomorska – tradycyjny styl odżywiania

Mimo że niektórzy ludzie żyjący w regionie Morza Śródziemnego nadal przestrzega tradycyjnej diety śródziemnomorskiej, wielu tego nie robi. Więc pomysł, że taka dieta jest jeszcze normą we wszystkich krajach śródziemnomorskich jest mitem. Niemniej jednak badania nad dietą śródziemnomorską, z naciskiem na owoce, warzywa i inne zdrowe węglowodany, mają odzwierciedlenie w obecnie modnych dietach proteinowych i nisko węglowych.

reklama

Suplementy

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl