Dieta cukrzycowa

Dieta cukrzycowa

Cukrzyca jest to zespół nieprawidłowości biochemicznych powodujących zakłócenia w przemianie zapewnianych wraz z pożywieniem węglowodanów, cukrów oraz skrobi.

Rezultatem ich jest powiększenie poziomu cukru we krwi, który może wieść do poważnych kłopotów zdrowotnych, chorób serca, udaru mózgu, chorób nerek, a nawet utraty wzroku. Najwcześniej pojawiające się symptomy cukrzycy to: przesadne wytwarzanie moczu, nieustające pragnienie i obniżenie masy ciała. Choroba zaawansowana cechuje się bardzo wysokim stanem glukozy we krwi i w moczu.

Cukrzycę typu I, określaną także cukrzycą wieku młodzieńczego, generuje nieprawidłowe działanie wysepek trzustkowych, które nie dostarczają wystarczającej ilości insuliny, hormonu sterującego przebiegami spalania glukozy. Leczy się ją, podając insulinę i równocześnie dieta dla cukrzyka musi być niskocukrowa.

Cukrzyca typu II pojawia się przeważnie u osób dorosłych i w większości wypadków nie wywołuje charakterystycznych objawów. Trzustka wytwarza dostateczną ilość insuliny, ale jej funkcjonowanie nie jest sprawne. Mimo że nie uważa się jej za chorobę tak zagrażającą jak cukrzyca typu I, może kierować do poważnych schorzeń. Skutkiem tego powinna być natychmiastowo leczona. Możliwość zachorowania na cukrzycę typu II jest prawie dwa razy większe u kobiet niż u mężczyzn, a jednym z głównych czynników niebezpieczeństwa jest otyłość (nadwagę potwierdza się u 95 procent chorych na cukrzycę). Dlatego przesłanką jej leczenia powinna być przekształcenie trybu życia i sposobu odżywiania. Dieta cukrzycowa jest ogromnie ważna dla osoby cierpiącej na tą przypadłość.

Wystąpieniu cukrzycy można efektywnie zapobiec poprzez wprowadzenie do codziennej diety większej ilości ryb. Badania w Holandii wykazały, że osoby notorycznie spożywające ryby były w dużym stopniu mniej narażone na rozwój nietolerancji glukozy. Inne badania sugerują, że wzmożenie spożycia jednonienasyconych kwasów tłuszczowych (oliwa z oliwek, olej z awokado) oddziałuje korzystnie na utrzymanie słusznego poziomu cukru we krwi. Dieta osób chorych na cukrzycę powinna obejmować jak najwięcej tych kwasów. Codzienne spożycie tłuszczów nie powinno jednak przewyższać 25 procent zapotrzebowania organizmu na energię.

Wydzielanie insuliny przez trzustkę wzmaga chrom, a zbyt mała jego dawka prowadzi do gorszej tolerancji glukozy, częstokroć spostrzeganej u chorych na cukrzycę. Obfitym źródłem naturalnego chromu są brokuły, drożdże piwne, ostrygi i pełnoziarnisty chleb. Występuje on także w ziołach i przyprawach, takich jak kurkuma i kozieradka, dodawanych do pikantnych, korzennych sosów.

Niebezpieczeństwo chorób związanych z cukrzycą natęża również niski poziom magnezu. Magnez obniża również ciśnienie krwi i wzmacnia skuteczność działania insuliny u osób starszych. Bogatym pochodzeniem magnezu są banany, morele, otręby pszenne oraz pełne ziarna zbóż.

Wykorzystanie insuliny osobom chorym na cukrzycę typu II niezawodnie ułatwia witamina E, której największe dawki gromadzą pełne ziarna zbóż, kiełki pszenicy, migdały, orzechy, awokado plus oleje roślinne: słonecznikowy, kukurydziany i arachidowy.

Zmianom dna oka, czyli retinopatii cukrzycowej, która jest dominującą przyczyną utraty wzroku u cukrzyków, aktywnie zapobiega witamina B6 pirydoksyna), znajdująca się w znacznych ilościach w drożdżach piwnych, otrębach pszennych, kiełkach pszenicy, wątrobie, nerkach oraz w ziarnach owsa i soi. Niekorzystnym modyfikacjom dna oka zapobiegają także czarne jagody.

Przeciwcukrzycowo działa czosnek, zawarta w nim allicyna obniża stan glukozy oraz cholesterolu we krwi.

Intensywnemu wzrostowi poziomu cukru we krwi przeciwdziałają składniki odżywcze, powoli wyzwalane z potraw przygotowanych z roślin strączkowych, fasoli, grochu, soczewicy oraz soi.

DIETA DLA CUKRZYKA:

RYBA DUSZONA W MLEKU 166 KCAL 150 g sandacza, szczupaka albo lina, 80 g (1/3 szklanki) chudego, słodkiego mleka, 50 g pomidorów, I łyżeczka posiekanej natki pietruszki, 3 łyżki wody, sól. Rybę oczyścić, umyć, posolić, włożyć do płaskiego rondla, skropić wodą, obłożyć chudymi plastrami pomidora i zalać mlekiem. Dusić pomału na słabym ogniu, aż mleko wyparuje, a ryba zaciemni się złotawą skórką. Przed podaniem posypać natką.

FILET RYBNY PIECZONY 112 KCAL 100 g fileta z morszczuka, 2 drobno posiekane ząbki czosnku, 2 g (1/2 łyżeczki) oliwy, pieprz, sól. Filet oprószyć przyprawami. Beztłuszczową patelnię delikatnie natrzeć oliwą, dobrze rozgrzać, wsadzić filet i upiec, regularnie obracając drewnianą łopatką, aby się nie przypalił.

SAŁATKA Z ZIELONEGO GROSZKU
114 KCAL 50 g zielonego groszku z puszki, 30 g kwaszonego ogórka, 30 g jabłka, I łyżeczka majonezu, 1/2 łyżeczki musztardy, cukier, pieprz, sól, kwasek cytrynowy, natka pietruszki. Elementy pokroić w kostkę, dołączyć groszek, majonez, musztardę oraz przyprawy, wymieszać i posypać zieleniną.

reklama

Suplementy

www.klubodchudzania.pl www.antykoncepcja.net www.astmaoskrzelowa.pl